Inwestując, zawsze staramy się ograniczyć ryzyko straty. Niestety, niemożliwe jest ograniczenie ryzyka do zera. Mimo to im bliżej zera, tym lepiej. Dlatego warto sięgać każdej analizy, badań itp. jeśli tylko może nam to pomóc.
Analizy firm
Zanim wejdziemy w spółkę z jakimś przedsiębiorstwem, warto, jest się upewnić, że nasz przyszły współudziałowiec nie jest zadłużony, oraz że jego firma nie zmierza ku upadkowi. Możemy to zrobić, wynajmując zewnętrzną firmę, która prowadzi badania due diligence. Badania te służą do sprawdzenia, czy aktywa podmiotu będącego przedmiotem inwestycji, są w odpowiedniej kondycji i czy wchodząc w spółkę z danym podmiotem, nie strzelimy sobie w kolano. Due diligence pozwala nam dostarczyć danych, które zapewnią nam wystarczająco dużo informacji, dzięki którym będziemy mogli podjąć odpowiednią decyzję, na temat naszej inwestycji. Ilość danych, które otrzymamy, powinny być na tyle dokładne, że nic nie umknie naszej uwadze.
Na co uważać
Jeśli jakieś przedsiębiorstwo nie chce poddać się analizie due diligence, może to budzić nasze podejrzenia. Wynika to z tego, że analizy takie prowadzą firmy zewnętrzne, jeśli firma, z którą chcemy wejść w spółkę stara się uniknąć udostępniania tego typu danych, może to oznaczać, że pomimo pozornie wartościowej inwestycji, wewnątrz nie do końca musi być tak dobrze. Firmy, które prowadzą takie analizy, powinny długo działać na rynku i mieć zaufanie klientów. Próba zaoszczędzenia na tego typu analizach może być tragiczna w skutkach. Przeprowadzenie wszystkich analiz (w których skład wchodzi np. analiza finansowa, prawna, techniczna i wiele innych), wymaga ogromnego nakładu pracy i wiedzy. Z tego względu trzeba wynająć osobę, która zna się na temacie. Ostatnią rzeczą, jaką chcemy, jest źle przeprowadzona analiza, która w konsekwencji może sprowadzić na nas ogromne straty finansowe.
Jakie korzyści dla firmy daje taka analiza?
Firma powinna być raczej chętna do współpracy w sprawie analizy due diligence, dlatego że świadczy to o jej autentyczności. Dlatego posiadając taką analizę, firma będzie mogła cieszyć się większym zaufaniem klientów, co w konsekwencji może przełożyć się na lepszą opinię na jej temat. Z tego powodu, podejrzane powinno być, jeśli firma nie chce takiej analizy przeprowadzić.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy GLC.