Bitwa o Berlin, czyli jak założyć firmę w Niemczech

Coraz więcej polskich firm zaczyna otwierać się na międzynarodowe rynki. Wszystko po to, aby lepiej rozwijać swoją działalność. Nie powinno więc nikogo dziwić, że coraz większa liczba przedsiębiorców decyduje się na podbój rynku niemieckiego. Co prawda jest to rynek nie lada wymagający, uczestnictwo w nim jednak niesie za sobą wymierne korzyści. Łatwość funkcjonowania polskich przedsiębiorców na rynku niemieckim z pewnością spowodowana jest jego podobieństwem do polskiego. Nie ma jednak co ukrywać, że działalność gospodarcza w Niemczech po prostu bardziej się opłaca. Warto zatem wiedzieć, jak otworzyć firmę w Niemczech.

Warto wiedzieć, że zakładając własną działalność w kraju za Odrą, natrafiamy na mnogość bardzo szczególnych przepisów podatkowych. Należy o nich wiedzieć jak najwięcej, dlatego w dalszej części tekstu trochę sobie o nich porozmawiamy. Bez zbędnego więc przedłużania, zapraszam do dalszej lektury. Dzięki niej założenie firmy u naszych zachodnich sąsiadów nie będzie już dla ciebie czarną magią.

Na początek należałoby powiedzieć, iż osoby zakładające własną działalność gospodarczą w Niemczech powinny być szczególnie wyczulone na istnienie tak zwanych faz podatkowych. Dlatego więc za chwilę sobie o nich powiemy.

Faza pierwsza dotyczy ściśle kosztów, które wiążą się bezpośrednio z zakładaniem firmy w Niemczech. Odnoszą się one nie tylko do kosztów firmy, ale także i – przynajmniej na początku – kosztów wszystkich formalności. Czyli doradztwa, dojazdów, telefonu, znaczków czy też ksero. Wszystkie te rzeczy powinny zostać przedstawione niemieckiemu Urzędowi Skarbowemu, znanemu jako Finanzamt jako wydatki na poczet działalności gospodarczej. Nie jest to jednak łatwe i żeby zostały one przez Finanzamt zaakceptowane, należy wykonać szereg formalności. Czyli, na początek, sporządzić listę wydatków i dołączyć do niej wszelkie potwierdzające faktury, następnie na każdej z faktur należy dokonać notatki dotyczącej bezpośredniego związku z planowanym przez nas otwarciem własnej działalności gospodarczej. Kolejnym krokiem jest podanie w odpowiednim załączniku do zeznania podatkowego sumy wydatków poczynionych na poczet własnej działalności gospodarczej. Ostatnie, co należy zrobić, to złożenie rocznej deklaracji podatkowej VAT we właściwym – rzecz jasna niemieckim – Urzędzie Skarbowym.

Faza druga natomiast dotyczy zawsze poinformowania urzędu gminy. W jego ramach nie można zapomnieć o zwróceniu szczególnej uwagi na niektóre spośród przepisów podatkowych. Ważne jest to, że oficjalne rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej musi nieść za sobą jej rejestrację w gminie. W takim wypadku Finanzamt zostaje automatycznie powiadomiony o rejestracji. W wypadku chęci prowadzenia własnej działalności gospodarczej w wolnym zawodzie, koniecznie jest osobiste powiadomienie Urzędu Skarbowego.

Na co również należy zwrócić uwagę, zakładając firmę w Niemczech? Kwestionariusz z Finanzamtu – to niezwykle ważny i istotny w tym przypadku dokument. To na nim właśnie należy określić planowany zysk w pierwszym a także drugim roku naszej działalności. Warto tu wpisać liczbę zero, co tylko oznacza, iż zarówno przychody, jak i wydatki będą miały podobną wartość. To zapobiegnie ustaleniu przez Urząd Skarbowy odgórnych obowiązkowych opłat podatkowych. Ponadto, jeżeli w roku założenia działalności jej obrót nie przekroczy siedemnastu i pół tysiąca euro, wówczas nasza firma zostanie uznana za tak zwanego małego przedsiębiorcę. Dzięki temu unikniesz obowiązku wykazywania podatku VAT w fakturach wychodzących. Status małego przedsiębiorcy blokuje ci jednak możliwość odliczania podatku z faktur wpływających. Jak to mówią – coś za coś. Warto także pamiętać, że jeżeli odliczenie podatku na poczet prowadzenia działalności gospodarczej zostanie dokonane na korzyść przedsiębiorcy, wówczas regulacje prawne dotyczące małych przedsiębiorców w Niemczech po prostu przestaną go obowiązywać. Czyli ponownie – coś za coś.

Należy także wiedzieć, że istnieje możliwość złożenia wniosku o rozliczenie podatku VAT metodą kasową w odpowiednim dla danego regionu Urzędzie Skarbowym – czyli Finanzamcie. Kiedy to jest możliwe? Wtedy i tylko wtedy, gdy obrót firmy w roku założenia nie będzie przekraczał magicznej kwoty pięciuset tysięcy euro. Takie rozliczenie oznacza po prostu uiszczenie podatku VAT z firmowych faktur dopiero w momencie, gdy dana faktura zostanie opłacona przez klienta firmy – nie zaś w momencie jej wystawienia.

Pod pewnym względem sytuacja w Niemczech przypomina tę w naszym kraju. Mianowicie, na samym początku działalności gospodarczej każdy przedsiębiorca ma obowiązek przesyłania do Finanzamtu miesięcznych deklaracji dla podatku VAT. Na szczęście można tego dokonywać drogą elektroniczną. Wnioskować o składanie kwartalnej lub rocznej deklaracji dla podatku VAT można dopiero po okresie dwóch lat działalności.

Mimo wszystkich trudności, warto jednak rozważyć założenie własnej działalności gospodarczej w Niemczech. Wiąże się to bowiem z doskonałym rozwiązaniem na zarabianie prawdziwych pieniędzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *